אור החיים: איזהו חלום אמיתי

    הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: איזהו חלום אמיתי

    הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

    הרב ברק בן ניסן
    17:59
    10.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קורע לב: ארבעה לוחמים נפלו בצפון הרצועה, אחרים נפצעו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    'סימנים לזיהוי חלום אמיתי'

    רבינו האור החיים הקדוש נותן סימנים שיוכל האדם לבחון האם החלום שחלם הוא חלום אמיתי ונבואי מן השמים, או שאינו חלום אמיתי ורק נגרם מחמת דמיונות ובלבול השכל.

    אם בשעת החלום האדם מרגיש שזה חלום והוא מבין בדעתו שלא שייך מה שהוא רואה שיתקיים בהקיץ, זה סימן שזה חלום אמיתי, ומגידים לו עתידות מן השמים.

    אבל אם בשעת החלום הוא אינו שלם בדעתו להרגיש שזה רק דמיון וחלום, זה סימן שאינו חלום אמיתי.

    ובזה מבאר רבינו מה שנאמר 'ופרעה חולם', שבשעת החלום היה שכלו צלול, וכשראה את הדברים המופלאים שפרות הרזות בולעות את הפרות השמנות, הרגיש וידע שזה רק חלום, ולא אמיתי במציאות, ומודיעה התורה זאת, לסימן שהוא חלום מן השמים, ש'מודיעים אותו מלמעלה עתידות'.

    ובפרשת וישב כותב רבינו הקדוש וזה לשון קודשו: 'דע, כי החלום אשר יהיה מראה הנבואה והודעה מהמודיעים שלפני ה', האות והמופת הוא, אם יהיה החלום לחולם בהיר וצהיר כיום יאיר שיהיה הדבר בעיניו כאילו הוא בהקיץ ממש, בא האות והמופת להודיע כי מחזה שדי יחזה, כי החלומות אשר צעירים ישחקו בו, יהיה בלבול הרעיון והגזמת הנדמה. עד כאן לשון קודשו.

    ובזה מבאר רבינו הקדוש מדוע בחלומו של יוסף הצדיק, וכן בחלום הסולם של יעקב אבינו כתוב כל פעם 'והנה סולם', 'והנה אנחנו מאלמים אלומים', וכך חוזר על עצמו כמה פעמים, כדי ללמדינו, שבשעת החלום היו בדעת שלם בבהירות וידיעה ברורה, ולא בערבוב השכל, שזהו סימן לחלום נבואי.

    [אור החיים מקץ פרק מא פסוק א, וישב פרק לז פסוק ז]



    0 תגובות